Sunday, April 26, 2009

MENGGENGGAM KEJAYAAN: SIRI I



BERSEDIA vs LALAI

Bersedia datangnya dari minda yang sedar. Ia hadir bersama pakej pemikiran, hati dan perbuatan yang dikawal secara langsung oleh jiwa yang mahu mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Seseorang yang bersedia adalah seseorang yang tahu apa yang mahu, patut dan akan dilakukannya. Baginya, dia peka dengan apa yang akan selari mahupun bertentangan dengan apa yang mahu dicapainya. Dan dia bersedia menghadapi segala risiko dan halangan.

Bersedia adalah sikap. Bersedia adalah habit. Bersedia adalah diri.

Seseorang yang lalai dan lewa pastinya tidak mampu bersedia dan biasanya dirinya dikawal dan bukannya mengawal. Dan, seseorang yang gagal mengawal dirinya beerti tidak mampu mencapai apa yang dicita-citakannya.

Bersedia adalah pilihan. Jika memilih bersedia, maka kita menjadi orang yang bersedia. Jika tidak memilih pilihan yang pertama tadi, maka kita adalah orang yang lalai. Tiada ruang vakum.

ANALOGI
Jika dicampur dan ditolak, lebih kurang empat bulan lagi kita akan menyambut ketibaan Ramadhan yang mulia, in syaAllah. Bulan yang menjanjikan malam al qadr yang lebih baik dari seribu bulan. Namun, pelbagai kategori dan jenis manusia yang bersedia menyambut Ramadhan setiap tahun. Sesetengahnya bersedia dengan membuat tempahan baju dan mengintai resipi, sesetengahnya pula mungkin bersedia dengan membuat countdown di blog masing-masing. Dan sesetengahnya mempersiapkan diri dengan amal soleh. Namun, bersedia itu apa dan bagaimana?

Seseorang yang benar-benar bersedia menghadapi Ramadhan adalah individu yang telah menetapkan matlamatnya apabila bergraduasi dari bulan tersebut.

Seseorang yang benar-benar bersedia menghadapi Ramadhan adalah individu yang memahami tujuan dan keperluan serta cara mengimarahkannya dengan berlandaskan ilmu dan kefahaman.

Seseorang yang benar-benar bersedia menghadapi Ramadhan adalah individu yang melatih dirinya dengan amal yang soleh agar benar-benar terbiasa apabila sampai waktunya.

Seseorang yang benar-benar bersedia menghadapi Ramadhan adalah individu yang tahu mengawal dan melakukan 'correcting actions' apabila suasana persekitarannya mengalihkan tumpuannya dari matlamat yang ingin digenggamnya.

Maknanya

BERSEDIA = MATLAMAT YANG S.M.A.R.T + TAHU THE 'KNOW HOW' + PRAKTIS + AMALKAN LANGKAH PEMBETULAN/ CORRECTING ACTIONS

BERSEDIA ADALAH TUNTUTAN
Sebagai mukmin, kita wajib percaya yang kematian itu satu kepastian. Sungguhpun begitu, tiada siapa mampu meramalkannya. Hatta, seorang doktor yang mendiagnos sesuatu stage penyakit pesakitnya pun tidak mampu memastikan hayat pesakitnya 100%. Tiada seorangpun manusia yang mengetahui dengan pasti tentang tarikh dia bakal di'jemput' Penciptanya.

Kenapa begitu?

Jawapannya ialah supaya kita bersedia menghadapi dan melaluinya. Keterhadan ilmu sebagai manusia menuntut kita supaya bersedia kerana ajal yang pasti akan datang itu akan datang bila-bila dan di mana pun jua. Pada waktu kita bersedia mahupun ketika sedang leka dan lewa.

Islam menuntut kita menjadi penganut yang peka dan bersedia. Bersedia untuk mati,bermakna kita mengoptimumkan kehidupan untuk bekalan di hari akhirat. Bersedia untuk berjuang bermakna kita mahu mengenggam kemenangan. Bersedia untuk berubah bermakna kita memberikan ruang untuk memperbaiki diri ke arah yang lebih baik.

BERSEDIA MENJADIKAN KITA 'RAJA' KEPADA MASA
"Kenapa engkau kelam kabut ni?" soal Azimah kepada temannya yang tidak tidur malam menyiapkan tugasan yang harus dihantar tidak lama lagi. Temannya juga kelihatan tertekan dan keletihan.

Tergopoh-gapah. Tergesa-gesa. Kelam-kabut. Pernahkah anda mengalaminya? Jujurnya, saya juga mengalaminya.

Gopoh-gapah, tergesa-gesa dan kelam-kabut menjadikan saya tidak punya authority terhadap masa. Kawalan terhadapnya hilang dan saat itu MASA lah yang menguasai saya dan bukan sebaliknya.

Kenapa ia terjadi? Jawapannya ialah saya tidak bersedia menghadapi deadline yang ditetapkan. Saya tidak menyedia dan melaksanakan rangka kerja dan gerak kerja yang optimum bagi menghadapi deadline. Saya tidak bersedia dan akhirnya saya menjadi 'hamba' masa. Sedangkan saya boleh memilih menjadi 'raja' kepada masa.

BERSEDIA MENGOPTIMUMKAN HASIL
"Anda katakan yang anda berminat dengan biasiswa doktor falsafah ini. Jadi, boleh anda jelaskan tentang kertas kerja yang telah anda tulis dan bentangkan?" soal salah seorang penemuduga pengajian sarjana sebuah agensi kerajaan.

Bagi yang bersedia, maka kemahuan dan minat dibuktikan dengan kebolehan dan usaha.

Namun, bagi yang tidak bersedia, minat dan kemahuan hanya tinggal minat dan kemahuan semata-mata.

Nyata, yang benar-benar berjaya adalah yang bersedia.

Bahkan, bagi yang memburu kejayaan di akhirat juga adalah yang benar-benar bersedia di dunia.

Ayuh jadilah orang yang benar-benar bersedia dan genggamlah kejayaan kerana tiada ruang vakum di antara bersedia dan lewa!

4 comments:

  1. Hurm...segarnya tulisan ini seperti berada di tepi sungai thames..

    ReplyDelete
  2. salam,

    puan ni link utk masukkan "read more", dalam setiap entri yg kita pblish..

    ReplyDelete
  3. maaf puan, saya tlupa nak paste linknye :)
    ni linknya, http://aku-sempoi.blogspot.com/2009/02/how-to-make-read-more-script.html

    ReplyDelete