Saya yakin hampir semua dari kita gembira dan senang hati jika dilayan dengan rasa hormat, kasih sayang dan empati. Benarlah bak sabda Rasulullah SAW.. (yang antara mafhumnya) …“treat people the way you want people to treat you”.
Samada di surau, masjid, kelas pengajian formal mahupun informal, kedai, kaunter, stesen minyak, perniagaan online dan sebagainya. Apa yang kita harapkan ialah kita mahu menerima layanan dan respon yang sopan dan munasabah.
Jujurnya, banyak pengalaman yang positif dan tidak kurang juga yang negatif yang mungkin pernah kita alami. Saya pernah ke sebuah farmasi dan meminta painkiller dan selanjutnya bertanyakan samada ia selamat atau tidak untuk ibu mengandung. Beliau menjawab dengan nada seolah-olah semua orang tahu yang ubat itu selamat untuk ibu mengandung. Saya saat itu mengharapkan agar beliau empati akan orang yang mungkin tidak mahir dalam bidang yang mungkin dia mahir. Saya yakin jika beliau memberikan respon yang lebih baik terhadap pertanyaan saya, saya pasti akan berkunjung lagi ke premis beliau.
Pun begitu, masih banyak pengalaman positif yang saya alami. Menariknya, kebanyakan yang positif ini saya alami sewaktu saya bersama pensyarah-pensyarah saya.
Suatu ketika saya di bilik pensyarah saya;
“Come in please. Have your seat”. Bukan apa, ramai juga pensyarah yang mungkin terlupa menjemput pelajarnya yang sudah tersembul di muka pintu apatah lagi mempelawanya duduk. Oohh…saya juga kadangkala begitu.
Suatu ketika di dalam dewan kuliah;
“Shall we start our lecture, my students?” pensyarah saya memulakan kalamnya. Bukan apa, kadangkala, kelas yang bising dan hingar bingar menjadikan saya memulakan kalam saya begini “Are you done students?” Baru saya tersedar betapa bersopannya pensyarah saya. Aduhaii…
“I cannot disagree with you. What you have just mentioned was a fact” jawabnya sambil tersenyum. Itu sikap pensyarah saya apabila meraikan pendapat dan idea pelajarnya. Pelajarnya pasti senang hati dengan komen yang membina. Bukan memusnahkan. Alangkah bagusnya jika saya juga sentiasa berhati-hati memberikan komen terhadap idea dan jawapan pelajar saya.
“I might be very interested on your point just now…” pujian yang beliau berikan usai pembentangan di dalam kelas. Sekalipun ada kekurangan dalam pembentangan kami, namun yang beliau highlight terlebih dahulu adalah yang baik-baik belaka. Saya tersenyum setiap kali mengenangkannya.
Suatu petang sewaktu coffe break;
“Can I join you?” pensyarah saya mahu minum bersama kami. Kami pula yang malu alah kerana tidak mempelawanya terlebih dahulu. Kami tentu rasa sangat senang hati dan dihargai. Bukan apa, tidak ramai pensyarah yang willing duduk minum dengan pelajarnya di kafetaria.
“Do you already have specific topic for your research?” soal beliau sambil santai-santai menghirup coffee. Kami meneruskan sembang. “If so, you might see Dr Rosli. He’s an expert in economic development” beliau ramah membantu dan membimbing pelajarnya tanpa had waktu dan tempat. Saya sangat menghargainya.
Demikianlah kehidupan. Saya percaya pensyarah dan guru adalah pendidik. Mereka yang mendidik kami dengan ilmu dan budi. Yang memaknakan kalam dalam kesungguhan dan komitmen yang tinggi dan tidak berbelah bahagi. Terlalu banyak yang saya pelajari dari mereka. Menjadikan saya terus belajar untuk menjadi seperti mereka yang tinggi ilmu dan budi.
Saya akui yang saya masih belajar. I am in the middle of learning process. Thanks to my beloved teachers, ustaz, usatazah and lecturers. I love and admire you all.
Assalammualaikum,
ReplyDelete1st impression - interesting approach - servic yang berkualiti..itu yg kita cari.
May Allah SWT. bless u and ummah.Insya'Allah
ReplyDeleteاللهم بارك لنا في رجب وشعبان، وبلغنا رمضان
أهلا وسهلا يا رمضان!!!
~* Amalina Abdul Aziz (DHR)