Tuesday, April 7, 2009

Spagetti Ala Mama

"Wah, banyaknya mama beli barang-barang. Betul ke mama nak masak spagetti ni?" hubby saya menanyakan soalan itu tatkala saya menyorongkan troli sewaktu membeli barang-barang dapur baru-baru ini. Saya hanya tersenyum, tapi saya faham kenapa hubby bertanyakan soalan itu.
Masakan tidak, saya jarang memasak yang berat-berat, lazimnya saya menyediakan sarapan dan makan malam seringkas mungkin. Itupun ikut mood dan kesempatan juga. Tambahan pula, hubby hanya gemarkan makanan yang ringkas sahaja pada waktu malam, memandangkan hubby sering pulang ketika isya' dan makanan yang ringan-ringan lebih sesuai pada waktu-waktu begitu.
"Bahan-bahan dah dibeli, tapi tak pernah masak ni. So, kenalah tanya orang" hati saya berbisik di suatu petang Isnin tentang menu makan malam yang saya akan sediakan ini. Spagetti. Mungkin disebabkan saya ni orang kampung, maka makanan yang berasal dari Itali ini saya tak pernah masak sekalipun dalam hidup saya. Tapi, saya dan hubby sukakan rasanya. Memandangkan kami tidak lagi mengunjungi pi**a h*t disebabkan isu BOIKOT, maka saya mesti cuba memasaknya. Saya sengaja memilih tidak menggunakan kuah sedia digunakan seperti PREGO, saja mahu mengubahsuai rasa mengikut citarasa orang Pahang lah katakan....
Setelah menidurkan Izz yang soleh, saya pun memulakan percubaan pertama saya. Kata orang 'air tangan' yang disertai dengan kasih sayang pasti akan menghasilkan rasa yang enak bukan sahaja pada lidah malah pada hati. Jadi, saya pun memasaklah dengan kasih sayang dan inilah hasilnya....

Mengikut putaran jam: spagetti, honey dew, daun sup (masak spagetti bubuh daun sup ke? hehe) dan kuahnya. Imej tidak jelas disebabkan lampu depan yang berkerawang tu asyik terbakar. Dan abaikan tangan yang memegang honey dew ok.
Mengikut pakar rasa yang selalu membuat komen dan penilaian, Acu kata best dah hehe... Manakala hubby pula bagi 4.9 daripada 5.0 sebab kurang pedas. Memang pun. Rasanya kurang pedas sebab saya tak tumbuk lada hitam, malas wat bising sebab takut tidur Izz terganggu. Ala kulli hal, saya puas hati dengan percubaan saya ini. Maka, bagi yang berminat bolehlah ubah suai bahan-bahan yang digunakan di bawah ye. Selamat mencuba!
Bahan tumis:
Bawang besar 1 biji (potong dadu)
Lada Benggala hjau 1 biji (dipotong dadu - saya pilih hijau sebab nak variasikan warna)
Puri tomato (yang ni saya beli ready made saja)

Bahan-bahan tambahan:
Daging kisar (saya ni loyal consumer produk Ramly)
Tomato 2 biji (sebab puri tomato tu saya isi sikit sahaja)
Lobak 1 biji (potong dadu)

Kacang merah dalam puri tomato Kimball (secukup rasa)
Garam halalgel
Gula
Daun sup (ni sebab saya suka)
Minyak masak (lagi bagus jika guna minyak zaitun)

Cara-cara:

Tumiskan bawang sampai wangi, kemudian masukkan puri tomato sampai naik minyak. Masukkan lada benggala. Kemudian masukkan lobak. Kemudian masukkan daging kisar. Tunggu sampai daging betul-betul empuk@masak dengan cara menambahkan air secukupnya. Saya tunggu dalam setengah jam untuk bagi daging ni betul-betul empuk. Masukkan kacang merah dalam tin. Kemudian masukkan garam dan gula. Selaraskan rasa. Akhir sekali masukkan tomato. Semasa diihidangkan, taburkan daun sup.


Setelah merasai kesedapannya, saya berhasrat untuk terus mencuba menu yang lain juga. Betul kata hubby, makan di rumah memang jauh lebih sedap berbanding di kedai. Ni yang semangat ni :) .

6 comments:

  1. are these local cuisines in your country?

    i hope you could comment also in my site http://www.aceampong.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. resepi ala mama, chef wan kalau tahu resepi ni mahu dia letak jawatan..

    ReplyDelete
  3. baba,
    letak jawatan tahan lagi, bimbang dia suh mama wat pizza ala mama plak huhu...

    ReplyDelete
  4. Ace,
    oohh...No..this is Italian dish served in Malaysian way.

    ReplyDelete
  5. ehem ehem..nak tumpang lalu..

    patutlah rasa macam bau prego sampai ke blok G... ada jugak Iskandar tanya pza..mcm ada org wat spegetti je.. tp pza diam je la... rupa2 ada betul2!!!

    nape makan xajakkkkk huhu....

    ReplyDelete
  6. hai cikngah pza, jgn bimbang, nnt akak bila akak masak lg akak bg piza dgn iskandar ye.

    ReplyDelete