Thursday, April 9, 2009

Si Hitam yang Berjasa

Kami mempunyai dua si hitam. Satu sebelum kami berkeluarga dan satu lagi setelah hampir tiga tahun kami berkeluarga. Ya, si hitam yang pertama tentulah telah sangat berbakti terutamanya sewaktu kami mula-mula struggle dahulu. Seingat saya jarang sekali si hitam pertama ini menimbulkan masalah sekalipun selalu bekerja beyond the suggested capacity.

Sebenarnya, telah lebih sebulan si hitam pertama ini di bengkel. Disebabkan ia mengalami kerosakan yang teruk, maka kos membaikpulih sangatlah besar dan akhirnya kami sedikit bertangguh membaikinya. Alhamdulillah, pada 6/4/09, kami telah mengambil semula si hitam pertama ini yang telah sekian lama berjemur di bengkel. Saya menepuk-nepuk steering si hitam pertama ini…"Wah…kotornya kamu si hitam, tapi kamu tetap seperti dulu, cekap dan understanding” kata saya sambil memacu laju si hitam pertama ini.

Si hitam pertama ini hakikatnya layak mendapat rebat jika diganti dengan kereta nasional baru, tentu anda boleh mengagak umurnya. Tetapi, disebabkan hutang berbaki kurang daripada RM600 (maklum sahaja si hitam ini dibeli dari Aki sebenarnya. Maka, pembayarannya sangat fleksibel) oleh itu, saya mungkin akan terus menggunakan khidmatnya. Bak kata orang, malas nak ada hutang baru.

Dan saya tahu betapa susahnya sewaktu si hitam pertama ini rosak baru-baru ini. Saya terpaksa meminjam kereta kawan-kawan, menumpang kawan-kawan bahkan menaiki kereta sapu. Ooohh.... si hitamku telah kembali. Alhamdulillah. Thanks baba.

1 comment:

  1. ooo ada dua si hitam ye.. mujurlah baba tak termasuk dalam geng sihitam ni huh...

    ReplyDelete