Wednesday, April 15, 2009

Pagi Ramadhan itu

"Apa kata kita join kem on sistemik thinking Ramadhan ni?" sahabat baik saya, Along memberikan ideanya.

"Menarik tu. Seronok berprogram di bulan Ramadhan" saya membalas dan memberikan persetujuan.

Bagi saya, jika mak dan aki mengizinkan, maka saya akan menyertai beberapa orang sahabat dari IIUM ke Johor untuk sama-sama mengikuti kem ini. Sementelah pengajian undergrad saya sudah di penghujungnya, terasa program pengisian sebegini adalah sesuatu yang sangat sukar saya lepaskan.

Kami meghabiskan hampir seminggu di Kersani Training Center, alhamdulillah... pengisian harian di sebelah siang yang sungguh bermanfaat dan pengisian rohani di sebelah malam yang begitu menginsafkan.

Saya tidak berhasrat untuk memperincikan sistemik thinking di sini, namun saya sekadar berkongsi sebuah permainan fikir-zikir (jika boleh saya namakan begitu) dalam entry saya kali ini.

I
"Baiklah... apa yang ana nak antum buat sekarang ialah antum kena gerakkan bola ini dengan laju di sepanjang garisan yang telah ana tandakan ini. Tetapi ingat, titik tengah bola ini mestilah sentiasa selari dengan garis lurus ini" instructor kami, Fazrul memberikan arahannya pagi itu setelah kami menyelesaikan tugasan kami membaca Al Quran sebagaimana pagi sebelumnya.

Wakil setiap kumpulan melakukan sebagaimana yang diminta, nampak mudah tetapi tidak begitu pada hakikatnya. Kami teruja untuk tahu 'hikmah' di sebalik sesi ini.

II
Sebagaimana yang kita maklum, bola adalah berbentuk sfera. Sfera adalah antara bentuk-bentuk yang kita pelajari dalam Matematik selain dari segiempat, segitiga, trapezium, dan bulatan. Perbezaan antara sfera dan bulatan ialah sfera wujud dalam 3 dimensi sedang bulatan adalah dalam dua dimensi. Sfera juga mempunyai titik tengah yang mempastikannya di dalam keseimbangan. Jika kita mengambil contoh sebiji bola yang elok (diisi angin) maka di tengah-tengah bola itu adalah titik tengahnya. Jika kita menggerakkan bola dengan cepat dan dalam masa yang sama kita mahukan titik tengahnya selari dengan satu garis lurus. Maka ia sebenarnya adalah sesuatu yang cukup sukar. Ini kerana titik tengah bola itu tidak sentiasa berada selari dengan garis lurus itu.

III
Perkaitan sfera, titik tengah dan sebuah garis lurus ini boleh dikaitkan dengan kehidupan kita semua.

Titik tengah itu boleh diibaratkan sebagai asas Tawhid iaitu keyakinan, kepatuhan dan hubungan kita dengan Allah yang mesti kita pelihara agar kita sentiasa berada di dalam haq dan keseimbangan. Seruan mentauhidkan Allah merupakan perkara yang paling esensi dalam kehidupan kita sebagai Muslim dan ia perkara yang disampaikan setiap Nabi dan Rasul.


Garis Lurus itu pula dianalogikan sebagai Islam as our way of life, yang digambarkan dalam sabda Baginda SAW, bahawa mereka yang menuruti jalan yang lurus sahaja yang akan selamat. Sedang jalan-jalan lain yang bercabang dari siraat al mustaqiim itu menghalatujukan kesesatan dan kemurkaan Allah.


Menggerakkan bola secara laju di atas garis yang lurus dan dalam masa yang sama mahukan titik tengahnya berada selari dengan garis lurus itu adalah diibaratkan kehidupan ini yang sentiasa perlu dipastikan di selarikan dengan Islam sebagai cara hidup, perjalanan hidup ini tidak boleh dikuarantinkan dari realiti hidup bermasyarakat - hubungan sesama manusia. Dalam masa yang sama pelbagai pengaruh yang ada disekeliling kita dalam bersosial tadi merupakan cabaran untuk kita terus berada in a correct path.

IV
Saya terfikir adakah benar mereka yang berpendapat mereka itu berada selari dengan garis lurus sedang mereka tidak mahu melibatkan diri dalam memperbaki masyarakat dan memperkukuh institusi khaira ummah - amar ma’ruuf nahi munkar? Bagi saya, ia seolah-olah perbuatan mengredkan pelajar dengan gred A - tanpa mempastikan mereka menduduki imtihaan.

Penulis terfikir lagi bagi membantu memperbaiki masyarakat kita perlu mempastikan hubungan kita dengan Allah dipertingkatkan - dengannya kita mampu menjadikan matlamat untuk menyampaikan dan meninggikan syiar Islam itu terlaksana, in syaAllah.


Perkaitan di antara ketiga-tiga ini merupakan sesuatu yang tidak mudah namun bukan pula mustahil. Kesilapan yang mungkin kita lakukan ialah dengan tidak menyeimbangkan di antara ketiga-tiganya.

Mudah-mudahan ada manfaatnya.

2 comments:

  1. hurm.. hendak saya sedang memikirkannya.. (ayat jenis komen pelatih PLKN).. good input

    ReplyDelete
  2. "penceramah sgt peramah dan sila datang lagi"..hehe

    ReplyDelete