Friday, October 2, 2009

AKHIRNYA SAYA PASRAH

Nampaknya kami terpaksa buat minor operation ke atas gigi puan yang rosak ni. Sebab ia melibatkan geraham bongsu yang tumbuh secara sedikit senget dan ia telahpun rosak” Dr Haslina menerangkan kondisi gigi saya secara panjang lebar malam itu. Saya termenung memerhatikan wajah suami saya dan Izz sambil menahan rasa takut bercampur sakit yang menggigit, hakikatnya saya fobia tentang hal-hal menampal dan mencabut gigi ini. Sungguh. Itulah sebabnya, berjumpa doktor gigi adalah perkara terakhir dalam hidup saya. Dan inilah akibatnya. Gigi saya telah kritikal!


Sebetulnya, dari hari ke 3 Syawwal lagi gigi saya terasa sakit. Menahannya dengan ’pain killer’ yang beraneka jenis rupa-rupanya tidak mampu mengurangi rasa sakit yang tidak tertahan ini. Gigi saya yang rosak adalah geraham bongsu di sebelah kanan. Namun, jaluran saraf yang membawa rasa sakit itu menafsirkan seolah keempat-empat bahagian geraham itu sakit. Hatta, sewaktu jari-jemari Izz tertarik rambut saya, sakitnya turut terasa hingga ke kepala. Rasanya berdenyut-denyut. Seolah-olah sang bakteria si karies gigi itu sedang berpesta mengorek dengan rakusnya gigi saya itu. Untuk itu, saya dengan konsistennya menelan antibiotik yang diberikan setiap kali waktunya. Saya rasa lemah untuk membuat apapun, sebab sakitnya yang amat.


Doktor mencadangkan agar saya menjalani minor operation itu sebaik antibiotik yang diberikan habis dimakan. Saya mengira-ngira kuantiti antibiotik yang tinggal. Aduh, maknanya dalam minggu depan saya harus disorong ke kerusi merah jambu bilik itu lagi. Bahkan, setiap hari suami saya menanyakan bila saya bersedia berjumpa doktor untuk tujuan itu (masakan tidak – melihat saya menangis menahan sakit saja sudah membuatkan suami saya susah hati). Saya menghela nafas panjang, mengharapkan hari yang bersejarah itu akan berjaya ditempuhi dengan tabah.


Makanya, in syaAllah setelah selesai sesi audit pada minggu hadapan, saya akan menjalani sebuah pembedahan kecil bagi membuang gigi itu. Saya bakal menjalaninya pada sebelah pagi (itu saranan doktor). Akan menerima MC selama dua hari serta menikmati soft meal diet. Selepas ini, saya berjanji pada diri saya untuk lebih menjaga dan menghargai gigi-gigi saya. Doakan saya ye!

4 comments:

  1. Aminn.. "don't worry I can Help" say Bella to Ben.
    Moga segera sembuh

    ReplyDelete
  2. kak sak...Syafakillah..
    InsyaAllah..sume akan ok..

    heheh..tapi dibah pun macam akak,
    amat FOBIA dgn doktor gigi terutamanya..
    Bau obat pun dah berdebor..huhuhu

    ReplyDelete
  3. astaghfirullahal azim.... penakut jupa dentist ka? is is is is.

    kita nak buat majlis ke sebelum operation ni??

    ape-ape pun sy menyokong penuh perjumpaan puan dgn cik dentist. hurm...

    sy doakan puan berjayeeee! yey yey!!

    ReplyDelete
  4. to baba: oho..ben & bella itu sudah lama tidak ke udara since acer tiada di bawa pulang ke rumah. Adakah kita akan membeli sebuah TV? hehe....
    to dibah: fobia macam budak kecik kan kite ni? apapun ibu pregnant (apatah lagi twin cam dibah) mesti take care gigi tau. miss you :)
    to makngah pza: erk..jamuan raya FPM on 12th tu kita kira as kenduri buleh ke? ngee..

    ReplyDelete