Sunday, June 28, 2009

UKHUWWAH KEMBALI BERTAUT


source: afyan

SKETSA I
"Kita dah lewat satu jam mama" suami saya menegaskan sewaktu kami mula-mula bertolak dari Gunung Semanggol untuk ke destinasi seterusnya iaitu PD bagi menghadiri program hari keluarga IPRISMA Network. Waktu itu jam telahpun menunjukkan 7.30 malam, 27 Jun 2009.
Dan akibat keterlewatan itu, kami mengambil inisiatif bergilir-gilir memandu ke destinasi bagi meminimumkan masa yang terpaksa dikorbankan untuk berhenti tidur di R&R. Akhirnya kami sampai ke destinasi kurang setengah jam tengah malam. Alhamdulillah.

SKETSA II
Sewaktu bersarapan pada pagi Ahad, barulah saya dapat berjumpa dan berbual-bual dengan sahabat-sahabat yang turut serta kali ini. Masakan tidak, malam semalam kami hanya dapat berbual panjang dengan Ridhauddin dan Arfah sahaja (itupun sebab kami supper bersama di luar). Dan pagi ini, ada yang saya kenali dan tidak kurang juga yang baru menambah kenalan. Sungguhpun kami tidak dapat turut serta sesi taaruf sebenar di antara peserta petang semalam, sesi informal begini juga sedikit sebanyak mencambah mesra di hati.

SKETSA III
Sesi sukaneka menyaksikan team "single" dan "berpasangan" bersaing dengan sengit sekali. Saya hanya duduk memerhati sambil ditemani beberapa orang ibu yang sama-sama menjaga anak-anak kecil. Hati saya terhibur terutama melihat Izzuddeen turut sama bermain "tiup gula-gula" dalam tepung. Para ayah nampaknya lebih hebat memotivasikan anak-anak supaya menang... ni siapa yang main sebenarnya? :) Sementara Baba dan "team suami dan ayah" begitu meriah bermain bola tampar pantai, tarik tali dan "bina struktur/bangunan manusia dalam air". Saya pun rasa teruja juga, namun saya tetap berpuas hati sekalipun hanya duduk sambil menjaga Izzuddeen. Namun, hati kami sebagai kaum isteri ini tiba-tiba tertarik dengan makhluk panjang yang bergerak pantas di tengah lautan. Apa agaknya?

SKETSA IV
"Boleh tak kami nak rasa "banana" ni terbalik, tadi takdepun benda ni terbalik" protes dan luahan rasa lima orang para isteri yang teruja kerana pertama kali menaiki si "banana" ini. Begitu rupanya apabila masing-masing sudah teruja berpartisipasi aktiviti outdoor sebegini. Menikmati pusingan "banana" yang biasa-biasa sahaja rupanya belum memberikan kepuasan kepada kami. "Oh..kalau korang nak, boleh tapi spek mata kena tanggallah" brother pemandu bot memberi arahan. Tiga orang daripada kami pantas menghulurkan cermin mata masing-masing. Kami berteriak riang. Bot bergerak sekali lagi meninggalkan peserta family day lain yang sabar menunggu di tepi pantai. Saya dapat melihat baba dan Izzuddeen di celah-celah peserta lainnya. "Sabar ye Izz, mama tak nak lepaskan peluang ni" saya berbisik sendirian. Saya memang sukar melepaskan aktiviti outdoor begini, mungkin disebabkan minat saya sedari alam kampus lagi. Kali terakhir saya aktiviti outdoor saya ialah berkayak dan flying fox. Makanya, peluang kali ini saya raih semaksimumnya.
Bot yang dipandu laju, lap agak tajam yang diambil dan peranan seorang brother di bahagian belakang sekali "banana" akhirnya menyebabkan "banana" yang kami naiki ini benar-benar terbalik. Pegangan tangan saya pada tali "banana" terlepas dan kami berlima tercampak ke dalam air. Kami tercampak agak jauh di antara satu sama lain. Saya cuba melonjakkan diri dan membuat kayuhan kaki dan tangan seperti yang diarahkan. Namun, saya masih terkapai-kapai. Benar, saya tidak tahu berenang. Air laut yang masin semakin banyak yang masuk ke dalam mulut saya. Saya hanya nampak E di sebelah kiri saya dan Ar yang agak terkedepan. "Akak, boleh ke? Cuba lagi akak. Ar tunggu akak" junior IPP saya menjerit sambil saya cuba sedaya upaya ke arahnya. Sementara E yang juga kembarnya sudah agak berjaya berenang agak ke hadapan. Entah kenapa tepian pantai itu saya rasakan jauh yang amat. Brother yang mengendalikan servis ini turut menawarkan bantuan. Namun, mata saya sudah nampak "hero" saya sudah berlari dengan lajunya dari kejauhan. Alhamdulillah. "Tak apa, suami saya dah datang tu" saya berkata kepadanya. Selepas itu, "hero" sayalah yang membawa saya ke tepian. Rupa-rupanya para suami sudah panik juga melihat isteri-isteri mereka yang terkapai-kapai tadi. "Tu la... terbalik lagi, tengok dah kena rescue" kata-kata usikan itu membuatkan kami tersenyum. Tak apalah kena rescue, janji sudah merasa, tak gitu Fatihah, Ar dan E? Mesti mereka setuju dengan saya :)
Seronok dan puas hati. Itulah yang saya rasakan. Alhamdulillah.

MESRA kali ini mengukir kenangan manis buat kami sekeluarga apatah ia adalah yang pertama kali kami hadiri. Syukur pada Allah yang tetap mentaqdirkan kami dapat hadir sungguhpun lewat sedikit daripada peserta lainnya. Terima kasih dan tahniah buat urusetia yang membuktikan komitmen yang cukup tinggi bagi menjayakan program ini. Tahniah buat yang baru dilantik buat menerajui IPRISMA kali ini. Dan tahniah juga buat semua peserta yang sama-sama memeriahkan family day kali ini.

Nuhibbukum fillah!

(p/s: belum ada gambar peribadi yang diuploadkan kerana telefon saya out selama dua hari dek kerana tertinggal charger. Harapnya gambar kenangan pihak urusetia akan saya perolehi tidak lama lagi)

2 comments:

  1. ummu izz,

    syafahallah buat anakanda izz.. suda baik kah? get well soon.... (harapnya suda sembuh). akak tak ckp pun semalam...huhu is is huhu

    ReplyDelete
  2. salam mak ngah,
    syukran atas dua for izz. Hari khamis tu tak gitau sbb izz dah seemed better. Tapi demam kuat semula belah malam. Bawa ke azzahra around 4am. Mudah2an weekend izz betul2 kebah.
    psst...durian pada entry mu itu nampak sedap sekali..huhu..

    ReplyDelete